Σελίδες


Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας: ioannina74@gmail.com

Παρασκευή, 1 Απριλίου 2016

Έλειπε το όραμα, ριψοκίνδυνη η χρηματοδότηση

Ένα συνεκτικό καλλιτεχνικό όραμα, με διεθνή διάσταση, έλειπε από τον φάκελο υποψηφιότητας της πόλης των Ιωαννίνων για την διεκδίκηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, σύμφωνα με την αξιολόγηση της Επιτροπής, ενώ, και η χρηματοδότηση που...
προτάθηκε, με χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω τραπεζών (ομόλογο), θεωρήθηκε ριψοκίνδυνη, καθώς αφορούσε πάνω από το 90% του συνολικού προϋπολογισμού.
Δεν άφησε και τις καλύτερες εντυπώσεις ο φάκελος υποψηφιότητας της πόλης, όπως ήταν άλλωστε αναμενόμενο από τη στιγμή που δεν προκρίθηκε στον επόμενο γύρο της διεκδίκησης, αλλά πλέον μπορεί κανείς να δει και να αξιολογήσει τις αιτίες.
Η αξιολόγηση των μελών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του θεσμού δόθηκε στην δημοσιότητα και περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες ως προς τα κριτήρια αλλά και ως προς τον αντίκτυπο όσων παρουσίασε η τοπική ομάδα εκπροσώπησης.
Τα μέλη της Επιτροπής σημειώνουν ότι η στρατηγική για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης σχεδόν ταυτίζεται με την πολιτιστική στρατηγική της πόλης, άρα του Δήμου, καλύπτοντας τα ίδια αντικείμενα, γεγονός που χαρακτηρίζεται «ασυνήθιστο», με δεδομένο ότι η γενικότερη πολιτιστική στρατηγική έχει συνήθως ένα ευρύτερο αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής, από αυτά της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.
Ένα ακόμη «ασυνήθιστο» γεγονός ήταν η παρουσίαση ενός πλήρους προγράμματος, μαζί με ενδεικτικούς προϋπολογισμούς και δαπάνες. «Είναι σπάνιος ο προκαταβολικός σχεδιασμός σε τέτοιο βαθμό, σε αυτό το στάδιο του διαγωνισμού, περίπου πέντε χρόνια νωρίτερα», αναφέρουν χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι παρόλα αυτά, λείπει η ευρωπαϊκή διάσταση. Αυτό σημαίνει κατά την Επιτροπή, ότι το προτεινόμενο πρόγραμμα δεν οδηγεί σε μια αυξημένη κατανόηση της πολύ-πολιτισμικότητας της Ευρώπης, αλλά περισσότερο δίνει έμφαση στο καλλιτεχνικό προϊόν της πόλης.
Παρά τον έγκαιρο σχεδιασμό, το πρόγραμμα, σύμφωνα με την Επιτροπή, «υπολείπεται σε ένα συνεκτικό καλλιτεχνικό όραμα και θα ταίριαζε περισσότερο σε ένα ετήσιο καλλιτεχνικό φεστιβάλ που βασίζεται σε εκδηλώσεις». Το γεγονός ότι το πρόγραμμα επρόκειτο να υλοποιηθεί από τον Δήμο, κρίθηκε αρνητικά, καθώς δεν έγινε αντιληπτή η στήριξη από την ανεξάρτητη καλλιτεχνική σκηνή και μεμονωμένους καλλιτέχνες.
Καινοτόμος ήταν ο προτεινόμενος τρόπος χρηματοδότησης του προγράμματος, με το 90% των εσόδων για το λειτουργικό κόστος να προέρχεται από τοκοφόρα χρηματοδοτικά εργαλεία των τραπεζών (ομόλογα). Το γεγονός ότι σε αυτόν τον «καινοτόμο αλλά αδοκίμαστο» τρόπο, στηρίζεται σχεδόν το σύνολο του προϋπολογισμού ανησύχησε την Επιτροπή, σε συνδυασμό και με το μικρό ποσοστό συμμετοχής του Δήμου στο πρόγραμμα, ενώ αντίθετα το μεγάλο ποσοστό για υπηρεσίες μάρκετινγκ, το 31% του προγράμματος, «σημαντικά περισσότερο από αυτό στις πρόσφατες Πολιτιστικές Πρωτεύουσες», θα περιορίσει το πεδίο εφαρμογής.

ΥΠΗΡΧΑΝ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΑ, ΑΛΛΑ…
Μεταξύ όλων όσων προτάθηκαν και συμπεριελήφθησαν στον φάκελο της υποψηφιότητας, υπήρχαν προτάσεις που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των μελών της Επιτροπής. Ωστόσο, αυτές είτε δεν ήταν καλά προετοιμασμένες, είτε δεν τους δόθηκε η σημασία που θα έπρεπε.
Μεταξύ αυτών η πρόταση για την «Κιβωτό του ήχου», αλλά όπως επισημαίνεται «τα μέλη της Επιτροπής δεν πείστηκαν με την άποψη ότι δίνεται μεγάλη έμφαση στην πολιτιστική κληρονομιά και την παράδοση με μικρότερη εστίαση στον σύγχρονο πολιτισμό». Συνολικά μάλιστα, όπως καταλήγει η αξιολόγηση, η Επιτροπή εκτίμησε το πρόγραμμα σχετικά με την τοπική μουσική και ορισμένες καινοτόμες δράσεις, ωστόσο, υπήρξε μια «επικίνδυνη προσέγγιση», λόγω της πρότασης για live streaming (απευθείας ψηφιακή αναμετάδοσης μέσω του διαδικτύου), χωρίς να ληφθούν υπόψη ζητήματα που έχουν σχέση με την ποιότητα του ήχου και τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών.
Ακόμη και η παρουσίαση της αποδοχής και φιλοξενίας προσφυγικών ροών στο παρελθόν, δεν συνδέθηκε με το παρόν, στο βαθμό που θα έπρεπε, κάτι που παρατήρησε η Επιτροπή. «Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ισχυρή αφήγηση στις σημερινές συνθήκες», αναφέρουν.
Τα υπόλοιπα θετικά στοιχεία που εντοπίστηκαν, ήταν ο αριθμός των εθελοντών στο εγχείρημα και η διάθεση συμμετοχής των αποδήμων Ηπειρωτών. Αυτή θα μπορούσε να εξελιχθεί στην ανταλλαγή καλλιτεχνικών συνεργειών σε όλο τον κόσμο, όμως, «η πρόταση περιορίστηκε στην αύξηση του κοινού και την καλλιτεχνική επιμόρφωση στα σχολεία».


Γιάννενα Τώρα: «Ταπεινωτική αξιολόγηση»
Για επιβεβαίωση της άποψής τους σχετικά με την διαχείριση της πολιτιστικής παραγωγής και του πολιτιστικού αποθέματος του Δήμου, κάνουν λόγο τα μέλη της παράταξης «Γιάννενα Τώρα», αναφερόμενα σε συγκεκριμένα σημεία του κειμένου της αξιολόγησης.
Με αφορμή την δημοσίευση της αξιολόγησης σε ανακοίνωση της παράταξης επισημαίνεται: «Συνοψίζοντας, η επιτροπή, με την έκθεση αξιολόγησης που παρέδωσε στην δημοσιότητα, επιβεβαίωσε την άποψη της παράταξής μας αλλά και την άποψη των περισσότερων συνδημοτών μας για την διαχείριση της πολιτιστικής παραγωγής και του πολιτιστικού αποθέματος του Δήμου μας. Εξυπηρέτηση ημετέρων, εσωστρέφεια, έλλειψη επαφής με το ελληνικό και διεθνές πολιτιστικό περιβάλλον, κακή οικονομική διαχείριση, πλήρης έλλειψη συντονισμού και συνεργιών...
Αναφερθήκαμε και παλιότερα στις φημολογούμενες, αλλά τελικά αληθινές, έριδες που είχαν ξεσπάσει μεταξύ των εμπλεκομένων, στην ανικανότητα του Προέδρου του Πνευματικού Κέντρου να εκπροσωπήσει την πόλη μας, στην έλλειψη μιας συνεκτικής αλλά και αντιπροσωπευτικής ομάδας υποστήριξης.
Ως Δημοτική Παράταξη αλλά και ως Γιαννιώτες πολίτες δεν θα μας πείραζε αν χάναμε σε έναν διαγωνισμό στον οποίο θα διαθέταμε όλες μας τις δυνάμεις , επειδή οι ανταγωνιστές μας θα ήταν καλύτεροι. Μας πειράζει όμως και μας κάνει να αισθανόμαστε ντροπή που η ανικανότητα των ανθρώπων που ανέλαβαν να διεκδικήσουν για την πόλη μας τον τίτλο «Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021», κατέληξε σε αυτή την ταπεινωτική αξιολόγηση».

ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ