Σελίδες


Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας: ioannina74@gmail.com

Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2016

Αναπτερώνονται οι ελπίδες


Από το 1882, όταν ο Χαρίλαος Τρικούπης, αποφάσισε τη δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου, μέχρι σήμερα, το έργο αυτό παραμένει «άπιαστο όνειρο» για τους Ηπειρώτες, παρότι πολλές φορές έχει εξαγγελθεί....
Με όλες τις επιφυλάξεις που μπορεί να προκαλεί το άκουσμα της είδησης για την συμφωνία του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο ομόλογό του για την κατασκευή υπερταχείας σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει την Ηγουμενίτσα με την Κωνσταντινούπολη, η υλοποίησή του θα αποτελέσει ένα σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για την περιοχή και θα συμβάλλει στην ουσιαστική άρση της απομόνωσής της.
Η βάση για την υλοποίηση αυτής της σύνδεσης είναι η λεγόμενη «σιδηροδρομική Εγνατία», στο μέτωπο της οποίας κάτι άρχισε να κινείται από τις αρχές του 2016, χωρίς ωστόσο, να υπάρχουν λεπτομέρειες, ειδικά για το κομμάτι της Δυτικής Μακεδονίας έως την Ήπειρο, που αποτελεί και το πιο δύσκολο, όπως συνέβη και με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας.
Τα δυτικά τμήματα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, εκτός από τα πιο δύσκολα, είναι και τα πιο κοστοβόρα και στόχος του Υπουργείου είναι να ωριμάσουν οι μελέτες για τη νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Κοζάνη και τα Γρεβενά, και το πλέον δύσκολο τεχνικά τμήμα από τα Γρεβενά μέχρι τα Ιωάννινα και από εκεί μέχρι το αναπτυσσόμενο λιμάνι της Ηγουμενίτσας , όσο θα κατασκευάζονται τα τμήματα Στρυμόνας –Αλεξανδρούπολη, Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και η νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Ξάνθη.
Η σιδηροδρομική Εγνατία, από Ηγουμενίτσα έως Αλεξανδρούπολη, θα κοστίσει τουλάχιστον 5 δις ευρώ και στόχος είναι μέρος αυτού του δικτύου να υλοποιηθεί μέσω του «πακέτου Γιούνκερ» αλλά και του νέου ΕΣΠΑ.

Επιβεβλημένο έργο, μεγάλες προοπτικές
Το μεγάλο κόστος και ο απαιτούμενος χρόνος για την σιδηροδρομική Εγνατία ήταν η αιτία που εδώ και δεκαετίες, ένα έργο αναπτυξιακής σημασίας , δεν προχωρά. Η συμφωνία για την κατασκευή της σύνδεσης Ηγουμενίτσα - Κωνσταντινούπολη, σαφώς αποτελεί μια θετική εξέλιξη, που αναπτερώνει τις ελπίδες για τρένο στην Ήπειρο, κάτι που τα τελευταία χρόνια, ακουγόταν μόνο ως ανέκδοτο.
«Ευτυχώς υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που σκέφτονται ορθολογικά, είναι ένα έργο που το χρειάζεται η περιοχή για την ανάπτυξη του οδικού δικτύου και του δικτύου συνδυασμένων μεταφορών και έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια», τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΗ Χρίστος Παπαβρανούσης, σημειώνοντας πως είναι πάγια η θέση του Τμήματος για την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με τις υπόλοιπες, υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές.
Μάλιστα πρόσφατα, στην εκδήλωση για την παρουσίαση του Εμπορευματικού Κέντρου στο Λιμάνι της Ηγουμενίτσας επρόκειτο να παραβρεθεί εκπρόσωπος του ΟΣΕ για να μιλήσει για το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας, προκειμένου και οι τοπικοί φορείς να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες για την πορεία του, ωστόσο αυτό δεν έγινε τελικά.
Το βέβαιο είναι ότι τα οφέλη της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, ειδικά εφόσον αναπτυχθεί το δίκτυο και προς την πλευρά της Τουρκίας, θα είναι τεράστια. Πρώτα απ’ όλα θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας και την περαιτέρω αξιοποίησή του , ενώ γενικότερα, όπως σημείωσε ο κ. Παπαβρανούσης, θα δημιουργήσει δυνατότητες μεταφοράς εμπορευμάτων, με τρόπο αξιόπιστο και οικολογικό. Παράλληλα, αναμένεται να δημιουργήσει και νέα δεδομένα σε ότι αφορά στην επιβατική κίνηση, από και προς την περιοχή, μειώνοντας σημαντικά το χρόνο και το κόστος των μετακινήσεων.
«Είναι ένα όνειρο από την εποχή του Χ. Τρικούπη, που το είχε οραματιστεί, και 130 χρόνια μετά ακόμη δε το έχουμε καταφέρει», κατέληξε.